no-img
فروشگاه اینترنتی کتاب هاروت و ماروت

کتاب جذوات و مواقیت - مرجع دانلود کتاب های نایاب و کمیاب هاروت و ماروت


فروشگاه اینترنتی کتاب هاروت و ماروت
مطالب ویژه
اطلاعیه های سایت

گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

PDF
کتاب جذوات و مواقیت
امتیاز 5.00 ( 2 رای ) کتاب جذوات و مواقیت">
pdf
مرداد ۹, ۱۳۹۷
9.25 مگابایت
6900 تومان
0 فروش
6900 تومان – خرید

کتاب جذوات و مواقیت


کتاب جذوات و مواقیت

کتاب جذوات و مواقیت

کتاب جذوات و مواقیت

درباره کتاب:

عنوان: کتاب جذوات و مواقیت

نویسنده: میر محمد باقر داماد

تصحیح و تحقیق: علی اوجبی

با حواشی مصنف و حکیم الهی: ملا علی بن جمشید نوری

زبان: فارسی

ناشر: مرکز پژوهشی ميراث مکتوب

بازنشر: دانلود کتاب رایگان هاروت و ماروت

تعداد صفحات: ۴۴۵ صفحه

موضوعات مرتبط: فلسفه اسلامی – متون قدیمی تا قرن ۱۴

توضیجات کتاب:

کتاب جذوات و مواقیت، اثر میر محمدباقر داماد، مشهور به میر داماد یا معلم ثالث (متوفی ۱۰۴۱ق)، از جمله آثار فلسفی اوست که با حواشی ملا علی نوری منتشر شده است. جذوات مهم‌ترین و مبسوط‌ترین اثر فارسی میر داماد است. تصحیح و تحقیق کتاب توسط علی اوجبی انجام شده است.

گویا مشاهیر علمای هند با این شبهه مواجه شده بودند که چرا هنگام تجلی حضرت حق، کوه طور بسوخت، اما پیکر حضرت موسی نسوخت؟ برای یافتن پاسخ به مهد دانش و حکمت مهاجرت کرده و از شاه عباس استمداد جستند. به فرمان شاهی، میر داماد مأمور شد تا به ازاله شبهه بپردازد. اگرچه جذوات پاسخ‌نامه‌ای مفصل به چرایی اختصاص تجلی حق بر حضرت موسی است، درعین‌حال تفسیری حکمی بر آیه شریفه ۱۴۳ سروه اعراف و نیز اثری مفصل و مبسوط در علم حروف، اعداد و اوفاق نیز بشمار می‌رود؛ زیرا در نیم پایانی کتاب، وی از رابطه حروف و اعداد با عالم هستی و اسرار و لطایف حروف برای حل شبهه یادشده، بسیار بهره برده است.

در وجـه تـسمیه ایـن کتاب به «جـذوات و مـواقیت»، گفتنی است که جـذوات، جـمع «جذوه»‌ به‌ معنی اخگر و پاره‌آتش است‌ و مواقیت جمع «میقات»، به معنی وعده‌گاه؛ که اولی در آیـه ۲۹ سـوره قصص: «… لعلي آتيكم منها بخبر أو جـذوة مـن النّار لعـلّكم تـصطلون» و دومـی در آیات متعدّدی،‌ از‌ جمله آیـه ۱۴۳ سوره اعراف: «و لمّا جاء موسی لميقاتنا و كلّمه ربّه قال ربّ أرني أنظر إليك… » ذکر شـده اسـت و انتخاب این عنوان برای کتاب، بـا در نـظر‌ گـرفتن‌ انـگیزه تـصنیف آن (پاسخ به سـؤال عـلمای هند در خصوص اینکه چرا به هنگام تجلّی خدا بر کوه، کوه متلاشی شد، امّا به مـوسی آسـیبی نـرسید؟) نشان از ذق لطیف‌ و قریحه خوش‌ میر داماد دارد.

پیـچیده‌گویی و دشوارنویسی در تمامی آثار میر داماد که نابغه زمان‌ و نادره‌ دوران خویش بوده است، جریانی عامّ و شامل دارد. او‌ مـعتقد‌ بود که معارف عقلی و حکمی فراتر از آن است که دست هرکس بدانها‌ برسد‌ و از آن بیم داشت که نااهلانی بدانها رو آرنـد و بـر اثـر‌ غموض‌ و دشواری بیش از حدّ نکته‌ها و دقایق فلسفی و علمی، از عهده فهم آنـها‌ بـرنیایند‌ و سر دشمنی و ناسازگاری و تکفیر و تفسیق و رمی به الحاد‌ و زندقه‌ بردارند. فلذا باید حتّی تعابیر و اصطلاحاتی خـاصّ پدیـد آورد و بـه زبان روز باید‌ کدگذاری‌ کرد تا از دسترس نامحرمان مصون و محفوظ ماند.



دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس