کتاب سنت تدفین در عصر کالکولتیتک و مفرغ در پشت کوه (استان ایلام)

tadfin-mafragh_000001

نوع : pdf

نوع نگارش : فارسی

تعداد صفحات : ۲۶

تعداد جلد : ۱

 

آشنایی با هنر و معماری ایران در دورۀ باستان

تپه ها و بناهای تاریخی و آثار فراوان باقی مانده از دوران باستان ایران، نشان دهندۀ رواج رونق هنر معماری این سرزمین در طی هزاره های قبل بوده است. باستان شناسان و محقّقان بسیاری که سیر تحول و تکامل زندگی، تاریخ و هنر مردم فلات ایران را به دقت مورد مطالعه و بررسی قرار داده اند، به استناد مدارک و شواهد کافی، ساخت نخستین سکونتگاهها و روستاهای مردم این منطقه را حداقل به ده هزار سال قبل مربوط می دانند.

 

 

تپه ها و بناهای تاریخی و آثار فراوان باقی مانده از دوران باستان ایران، نشان دهندۀ رواج رونق هنر معماری این سرزمین در طی هزاره های قبل بوده است. باستان شناسان و محقّقان بسیاری که سیر تحول و تکامل زندگی، تاریخ و هنر مردم فلات ایران را به دقت مورد مطالعه و بررسی قرار داده اند، به استناد مدارک و شواهد کافی، ساخت نخستین سکونتگاهها و روستاهای مردم این منطقه را حداقل به ده هزار سال قبل مربوط می دانند.

از جمله این روستاهای اولیه، می توان به گنج دره در نزدیکی شهرستان هرسین(استان کرمانشاه) و منطقۀ تپه زاغه در دشت قزوین اشاره کرد. این بناهای ابتدایی و ساده، از چینۀ گلی و یا خشت خام ساخته می شدند.

باستان شناسان بسیاری نیز شروع دورۀ نوسنگی یا انقلاب نوسنگی در ایران را به حدود ۹۰۰۰ سال پیش نسبت می دهند و از آغاز این دوره تا تأسیس امپراتوری هخامنشی را به دو دورۀ نوسنگی (هزارۀ هفتم ق.م) و دورۀ مس وسنگ (حدود ۳۲۰۰ ق.م) تقسیم می کنند، که با پیدایش خط این دوره به پایان می رسند.

هزارۀ پنجم تا سوم پیش از میلاد در ایران، دورۀ «مس و سنگ» به شمار می آید. یعنی اگر چه ابزارهای سنگی هنوز کاربرد داشت، امّا مس هم در ساختن بعضی از اشیاء و ابزار به کار می گرفت.

رنسانس:

واژه‌ای است که اولین بار در فرهنگ لغت فرانسه آمده و مترادف با لاریناشیتا در زبان ایتالیایی به معنی نوزایی یا عصر بلوغ است معنای فراگیر آن بازیابی و احیای دانش‌های کلاسیک (زبان،‌ فلسفه، شعر، اخلاق، بلاغت و تاریخ – علوم برون داد-) روم ویونان می‌باشد. همچنین شورشی عقلی بر پایه‌ی شک نسبت به تعالیم کلیسا و ایستادگی در مقابل موهوم پرستی – ماوراستیزی- است این شکاکیت لذت طلبانه نخست فلسفه را احیا کرد و سپس فلسفه راه را برای دیگر علوم از طریق مبانی اثبات شده‌ی علوم تجربی هموار کرد.(ویل دورانت ۱۳۷۳)این تحولات در سده چهارده در فلورانس ایتالیا و وارثان حقیقی روم – باجمعیت تقریبی ۹۱۵۰۰ تن – با اعلام زوال وحشی گری و تولد دانش کهن توسط پتراک[۱] شروع و با داوینچی، ‌رافائل و میکل آنژ(میکل آنجلو) در سده‌ی ۱۶ به اوج خود رسید. حاصل این نبوغ نوعی فردگرایی ( اومانیسم، هیومانیسم[۲]) بود. همراه با افول اخلاقیات رنسانس اعتقاد جدیدی درباره‌ی توانایی انسان آشکار کرد و به وی مفهومی جامع داد،‌ او را سمبل هنر کرد

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

محصولات مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0